Casus:
Attractiepark Toverland

Toverland

Met een gerust hart door de waterplassen in attractiepark Toverland

- Patrick Peters

Voor attractiepark Toverland in het Limburgse Sevenum is niets zo belangrijk als veiligheid. De tienduizenden bezoekers die jaarlijks het park bezoeken, moeten met een gerust hart de reuzenachtbaan van Troy in kunnen stappen en onder de vleugels van Fenix over het terrein heen kunnen vliegen. Net zo belangrijk als de veiligheid van de attracties, is de veiligheid van het water. Water uit fonteinen en kranen, van nevelmachines en in plassen waar kinderen, oma’s en opa’s soms vol doorheen gaan. Met LegionellaDossier heeft Toverland ook die veiligheid nu volledig in de hand.

Toverland is sinds de opening in 2001 gigantisch gegroeid, het terrein is nu 24 hectare groot. De laatste grote uitbreiding was in 2018. In de aanloop daar naartoe werd het de directie duidelijk dat legionellapreventie een te omvangrijke en belangrijke taak werd om dat aan externen over te laten. Er moest meer inzicht, overzicht, controle en efficiency komen. Patrick Peters van de Technische Dienst: “Toen we besloten om het legionellabeheer zelf te gaan doen, zagen we dat het teveel was om dat op de ouderwetse wijze te doen: met een kladblok, een stopwatch en een thermometer. Het is 2017, er zullen best snellere en efficiëntere manieren zijn, dacht ik.” In die tijd las hij in een nieuwsbrief over LegionellaDossier. Niet veel later werkte Patrick met de eerste Android-app van de digitale beheerstool. Het bracht rust, orde en een veilig gevoel.

Gebruiksvriendelijk en betrouwbaar
Iedere maand loopt Patrick in vijf dagen tijd het hele park over om de metingen en spoelingen uit te voeren bij de 600 tappunten die het park telt. Alle locaties en attracties, ook van de laatste uitbreiding, staan op naam in de lijst van beheerstaken. “Het werkt prettig, de app is zeer gebruiksvriendelijk en het systeem is heel betrouwbaar. De app geeft precies aan wat je moet doen, hoe lang je moet blijven spoelen en waar iets mis is. Daar kun je dan op acteren. Zo hebben we een thermostaatkraan van een douche beter afgesteld die op zijn heetst niet aan de 60 graden kwam. En we hebben een boilertje vervangen waarvan we aan de maandelijkse metingen zagen dat die door ouderdom steeds verder zakte in maximum temperaturen. Je ziet per maand de veranderingen, dat biedt veel inzicht.”

 

Automatisch naar de cloud
Omdat Toverland niet overal internetdekking heeft, is het prettig dat de app offline werkt. Patrick: “Als ik op een punt kom waar we bereik hebben, refresh ik het scherm en laadt de app alle gegevens automatisch naar de cloud-omgeving van LegionellaDossier. Zodra ik op kantoor kom, zijn alle tappunten bijgewerkt in het systeem. Je ziet de begin- en eindtijden, de gemeten temperaturen, de afwijkingen, de uitvoerders, alles.” Twee keer per jaar geeft de app aan dat het proceswater bemonsterd moet worden voor onderzoek op de legionellabacterie. “Dat is verplicht, maar dit vinden we zelf ook ontzettend belangrijk. We doen er echt alles aan om legionella te voorkomen. Een voorbeeld: we gebruiken op verschillende plekken waterneveleffecten. Nevel is een voedingsbron voor legionella, dus dat vereist grote voorzorg. Met hele grote installaties voor en achter de nevelmachines, maken we 100% veilig water. Door middel van legionellakeerkleppen, waterontharders en speciale pompen die het water demineraliseren. Alle bacteriën zijn er dan uit. Mensen gaan door die nevel heen. Dus je wilt niet dat ze daar ziek van kunnen worden.

Patrick Peters: “Bij de aanschaf van LegionellaDossier kozen we al meteen voor een abonnement dat het aantal tappunten na de uitbreiding zou dekken. Gaan we daar straks met verdere uitbreidingen overheen, dan passen we simpelweg het abonnement aan. Van de laatste uitbreiding heeft de verantwoordelijke adviseur meteen de beheersplannen, de nieuwe tappunten en de bijbehorende maatregelen ingebracht in de app. Alles is nu digitaal gearchiveerd.”